Alexander Truslit – Materials to his music pedagogy and research
Literature related to Alexander Truslit (selection)
-
van Beneden, Bram: Synesthesie als creatief potentieel, Universiteit Gent, 2010.
-
Brandner, Hans: On the Status Quo of Alexander Truslit's Tutorial of Musical Movement, in: Jahrbuch Musikpsychologie 2018, Vol. 28, Artikel e28doi:10.5964/jbdgm.2018v28.28.
-
Brandner, Hans: Alexander Truslits Bewegungsspuren, in: Karoß, Sabine; Schroedter, Stephanie (Hg.): Klänge in Bewegung, Bielefeld 2017, S.85-94.
-
Brandner, Hans: Bewegungslinien der Musik. Alexander Truslit und seine Lehre der Körpermusikalität, der Kinästhesie der Musik, Augsburg 2012, 2.ed. Augsburg 2016.
-
Brandner, Hans: Linie, Bewegung, Spannung - Die Musikpädagogik von Alexander Truslit, in: EPTA: Vom Klang zur Schrift - von der Schrift zum Klang, Düsseldorf 2014, S.240-244.
-
Bretherton, Beatrice; Watt, Roger: Music and Motion. Electronic Visualisation and the Arts (EVA 2014), London 2014.
-
Broughton, Mary: Music, Movement and Marimba: Solo Marimbists' Bodily Gesture in the Perception and Production of Expressive Performance, University of Sydney 2008.
-
Cavallaro, Dani: Synestesia and the Arts, North Carolina 2013.
-
Cohrdes, Caroline; Platz, Friedrich; Kopiez, Reinhard: Der Körper als Mediator: Möglichkeit einer unvermittelten Beschreibung von Musik(-präferenzen) im Grundschulatler, in: Musikpsychologie Bd. 24, S. 169-197, Göttingen 2014.
-
Das, Mitali; Howard, David; Smith, Stephen: The kinematic analysis of motion curves through MIDI data analysis, in: Organised Sound 4/3-1999, S. 137-145.
-
Fridell, Ingemar: The Melody Phrasing Curve – A Visual Tool for Illustrating Perceived Musical Dynamics, Malmö Academy of Music 2006.
-
Godøy, R. I., Leman, M.: Musical Gestures: Sound, Movement, and Meaning, New York 2010.
-
Grachten, M., Goebl, W., Flossmann, S., Widmer, G.: Intuitive visualization of gesture in expressive timing: A case study on the final ritard, ICMPC 2008.
-
Hatten, Robert S.: Embodying sound: The role of movement in performance and interpretation, Indiana 2001.
-
Hatten, Robert S.: Interpreting Musical Gestures, Topics, and Tropes, Indiana 2004.
-
Haverkamp, Michael: Music and Motion – Alexander Truslit and the research on Synesthesia. In: Jasmin Sinha (Hg.): Synästhesie der Gefühle. Luxemburg: Synaisthesis Verlag, 2009
-
Haverkamp, Michael: Bewegung als Ursprung der Musik - Alexander Truslits frühe Studien zur Musikwahrnehmung. Fortschritte der Akustik: Plenarvorträge und Fachbeiträge der 33. Jahrestagung für Akustik DAGA 2007, Stuttgart. Berlin: DEGA, 2007.
-
Haverkamp, Michael: Beurteilung und Gestaltung von Geräuschen auf Basis intermodaler Analogien, in: Becker, Klaus (Hg.): Subjektive Fahreindrücke sichtbar machen III. Haus der Technik Fachbuch 56. Renningen, expert-Verlag 2006.
-
Haverkamp, Michael: Synesthetic Design: Handbook for a Multi-Sensory Approach, Birkhäuser 2012.
-
Hohagen, J.; Wöllner, C. (2016). Movement Sonification of Musical gestures: Investigating Perceptual Processes Underlying Musical Performance Movements. Proceedings SMC 2016, 31.8-3.2016, Hamburg, Germany. pp. 222-226.
-
Hohagen, J.; Wöllner, C. (2015). Self-other judgements of sonified movements: Investigating Truslit´s musical gestures. Proceedings of the Ninth Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music, 17-22 August 2015, Royal Northern College of Music, Manchester.
-
Hohagen, J.; Wöllner, C. (2015). Vom Konzept zur Handlung: Die Untersuchung Truslits (1938) musikalischer Gesten mittels Bewegungserfassung. Tagungsband der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie, 11.-13. September 2015 (S. 69–70), Universität Oldenburg.
-
Honing, Henkjan: Je weet niet wat je hoort, in: NAW 5/5 Nr. 3, 2004.
-
Jewanski, Jörg; Sidler, Natalia (Hg.): Farbe, Licht Musik. Synästhesie und Farblichtmusik, Bern, 2006.
-
Kim, Jin Hyun (2013). Shaping and Co-Shaping Forms of Vitality in Music: Beyond Cognitivist and Emotivist Approaches to Musical Expressiveness, in: Empirical Musicology Review 8(3-4), S. 162-173.
-
Klein, Tobias Robert: Musik als Ausdrucksgebärde. Zur kultur- und wissensgeschichtlichen Erforschung der musikalischen Körperkommunikation, Paderborn 2015.
-
Kreutz, Gunter: Musikalische Phrasierung aus historischer und kognitionspsychologischer Sicht, Frankfurt a.M. 1998.
-
Krumhansl, Carol, Schenck, Diana: Can dance reflect the structural and expressive qualities of music?, in: Musica Scientiae, Spring 1997, Vol I, no. 1, 63-85.
-
Landuyt, Louis: L'art du Cantabile, Paris 2012.
-
Landuyt, Louis: Vom Singen und der Kunst der Lebendigkeit, Frankfurt a.M. 2005.
-
Langner, J.; Goebl, W.: Visualizing Expressive Performance in Tempo-Loundness Space, in: Computer Music Journal, 27-4, 2003, pp. 69-83.
-
Lewis, Clayton: Representation, Inclusion and Innovation. Multidisciplinary Explorations, Morgan & Claypool 2017, pp. 61-67.
-
Massart, A.: De la tête aux pieds, Le magazine en ligne des Ateliers du Rythme, Avogadro 2007.
-
Macpherson, Ben: "Body musicality": The visual, virtual, visceral voice, in: Thomaidis, Komstantions; Macpherson, Ben: Voice Studies, New York 2015, pp. 149-161.
-
Moshammer, Gerald: "Contour, Motion and Gesture in Abstract Score Animation: A first approach, The Journal of Music Research Online, 3.2012.
-
Polotti, Pietro: Sound to Sense, Sense to Sound: A State of the Art in Sound and Music Computing, Berlin 2008.
-
Repp, Bruno H.: Music as Motion: A Synopsis of Alexander Truslit’s (1938) Gestaltung und Bewegung in der Musik, Psychology of Music, 21-1993, S.45-72.
-
Repp, Bruno H.: Musical Motion: Some Historical and Contemporary Perspectives, Haskin Laboratories Status Report on Speach Research 1993, SR-114, 167-178.
-
Rosenthal, R., Cook, V.: Teaching Expressive Instrumental Music Performance: Evolving Pedagogical Principles, College of Music, Chicago 2005.
-
Roth, Elgin: Klavierspiel und Körperbewußtsein, Augsburg 2001.
-
Shove, Patrick and Repp, Bruno H.: Musical motion and performance: theoretical and empirical perspectives. In: Rink, J. (ed.): The practice of performance. Cambridge University Press, 1995.
-
Smith, Jeffrey, C.: Correlation analyses of encoded music performacne, Stanford University, 2013.
-
Stege, Fritz: Musik und Bewegung, in: Allgemeine Musikzeitung, Januar 1941.
-
Stege, Fritz: Musik hören verstehen erleben, Wien 1962.
-
Stollberg, Arne: Mimische Ausdruckshandlungen. Der Dirigentenkörper im anthropologischen Musikdiskurs des 19. und 20. Jahrhunderts, in: Stollberg, Weißenfeld, Besthorn (Hg.): DirigentenBilder, Basel 2015, pp. 15-50.
-
Struck, Hanna: Die musikalische Ur-Bewegung in Übungsbeispielen – Therapie und Selbsterfahrung. Abschlußarbeit zur Musikpädagogischen Staatsprüfung an der Hochschule für Musik München 1976.
-
Timmermann, Henry: Über den Ursprung der Musik aus der Bewegung, Hamburg 1940.
-
Todd, Neil; Lee, Chris: The sensory-motor theory of rhythm and beat induction 20 years on: A new synthesis and future perspectives. Frontiers in Human Neuroscience, 9-2015.
-
Wöllner, C. (ed.): Body, Sound and Space in Music and Beyond. Multimodal Explorations. New York 2017.